9 Tips voor een goede nachtrust

Een goede nachtrust, wie wil dat nou niet? Voldoende slaap is natuurlijk belangrijk voor iedereen. Wanneer we niet voldoende slaap krijgen raken we uitgeput, kunnen we ons niet goed concentreren, zijn we snel moe en geïrriteerd. Met deze 9 tips kan een goede nachtrust niet missen. Slaap lekker!

Wees matig met koffie

Drink niet teveel of liever geen koffie voordat je naar bed gaat. Koffie bevat cafeïne, dat heeft een opwekkend effect en kan een goede nachtrust in de weg staan. Wil je wel ’s avonds een kopje koffie drinken? Drink dan koffie zonder cafeïne. Veel mensen drinken in plaats van koffie dan maar een kopje thee voordat ze naar bed gaan, maar veel theesoorten bevatten theïne. Theïne heeft net als cafeïne een opwekkend effect.

Wees matig met alcohol

Drink weinig of geen alcohol voordat je naar bed gaat. Alcohol bevordert de nachtrust niet. Het kan zelfs de nachtrust verstoren. Tevens zorgt alcohol voor uitdroging van je lichaam. Neem liever een glas water om je vocht aan te vullen.

Zorg voor voldoende beweging

Voldoende beweging is heel belangrijk voor een gezonde nachtrust! Maak een heerlijke avondwandeling in het bos of begeef je naar de sportschool. Lichaamsbeweging maakt het hart sterker en verbetert de conditie van je lichaam.  Daarnaast val je van een uurtje fanatiek sporten zo in slaap!

Een vast slaapritme

Het is heel belangrijk dat je een vast ritme aanhoudt betreft slaaptijden. Als je elke dag op verschillende tijden naar bed gaat, zal je merken dat je lichaam uit balans raakt. Uiteraard kun je best een keer smokkelen, maar doe dit niet te vaak.

Ventilatie op de slaapkamer

Voldoende ventilatie op de slaapkamer is uiterst belangrijk voor een goede nachtrust. Laat het raam op een kiertje staan, dat zorgt voor frisse lucht op de slaapkamer. Kijk uit dat je niet op de tocht ligt, want dat geeft weer andere vervelende klachten zoals hoofdpijn, nekklachten of andere spierklachten.

Relax, ontspan

Zorg dat je lekker relaxed en ontspannen bent voordat je naar bed gaat. Neem voordat je gaat slapen een lekker warm bad of douche. Ook yoga-oefeningen zorgen voor ultieme rust en ontspanning!

Pak een boek, geen telefoon

Pak voordat je gaat slapen een mooi boek, geen telefoon. Laat die lekker in de woonkamer liggen. Het oplichtende scherm kan ervoor zorgen dat je moeilijk in slaap komt, net zoals alle flitsende beelden die voorbij komen.

Eet geen zware maaltijden 

Het is verstandig geen hele zware maaltijden te nuttigen laat op de avond of vlak voor het slapen gaan. Zware maaltijden of gekruid voedsel kunnen vervelende klachten geven waardoor je niet in slaap kunt komen. Eet liever lichte en luchtige maaltijden zoals rauwkost of maaltijdsalades.

Draag comfortabele nachtmode

Niks is fijner dan heerlijke comfortabele nachtmode te dragen wanneer je gaat slapen. Het is niet prettig als je nachtmode knelt of juist te groot zit waardoor het gaat draaien om je lichaam. Dit kan de nachtrust belemmeren. Met deze comfy nachtmode ga jij heerlijk slapen!

 

Shop nu > Shop nu >
Shop nu >Shop nu >

Reacties

Geschreven door Danielle van de Vlag op 14 juni 2018

Mijn naam is Danielle van de Vlag, ik ben 34 jaar en 12 jaar getrouwd met mijn jeugdliefde en vader van onze twee mooie eigenwijze dochters...

Meer over Danielle van de Vlag