Makkelijke en gezonde snacks

Iedereen kent het wel: je hebt zin in een snack, maar na lang twijfelen besluit je toch maar met lege handen op de bank te gaan zitten. De zomer komt er immers weer aan en we willen er allemaal goed uitzien. Toch is snacken niet altijd slecht. Er bestaan namelijk ook lekkernijen die gezond en lekker zijn!

Smoothie

Een smoothie is altijd lekker en ook heel simpel te maken. In veel recepten van smoothies worden dingen als ijs toegevoegd, maar dit is helemaal niet nodig. Een smoothie van alleen fruit is namelijk zeker zo lekker! Kies het fruit dat jij lekker vindt en mix het in een blender. Een smoothie kun je trouwens ook prima maken van fruit en groente. Voeg bijvoorbeeld een keer spinazie toe aan je smoothie. Gezond én lekker!

Rauwkost

Als je aan rauwkost denkt, denk je waarschijnlijk aan een konijn dat zich al knabbelend door een wortel heen werkt. Toch kan rauwkost ook voor mensen heel lekker zijn! Denk bijvoorbeeld aan komkommer, wortel en paprika. Als je deze in lange repen snijdt en opdient in glaasjes, ziet het er ook nog eens leuk uit. Serveer het met een dipsausje, bijvoorbeeld humus, om de snack net dat beetje extra smaak te geven.

Popcorn

Oké, deze snack is niet heel gezond, maar als je het zelf maakt en niet al te veel eet, kan het helemaal geen kwaad. Als je zelf popcorn maakt, weet je namelijk precies wat je erin stopt! Beperk het toevoegen van suiker en/of zout zoveel mogelijk om je snack gezond te houden.

Bananenpannekoekje

Heerlijk als ontbijt, maar ook heerlijk als tussendoortje. Om dit te maken heb je een ei nodig, een halve banaan, wat kaneel en een beetje olie. Mix alle ingrediënten, met uitzondering van de olie en bak het vervolgens in een koekenpan in de olie. Klaar is je heerlijke snack! Serveer het eventueel met aardbeien of bosbessen.

 

Geroosterde kikkererwten

Deze snack doet in de verte misschien een beetje denken aan borrelnootjes, maar in tegenstelling tot deze kleine vette vriendjes zijn kikkererwten heel gezond! Ze zitten vol vezels en vitamine B. Bovendien heb je er ook niet veel voor nodig.

Ingrediënten

  • 200 gram kikkererwten
  • 2 theelepels honing
  • 2 theelepels kaneel
  • 1 eetlepel olie
  • bakpapier

Spoel de kikkererwten eerst af en dep ze droog. Spreid de kikkererwten uit op een bakblik en zet ze in een voorverwarmde oven (180 graden). Meng ondertussen de overige ingrediënten door elkaar. Na 25 minuten kun je de kikkererwten uit de oven halen en hier ook door doen. Bak de kikkererwten nog 5 minuten in de oven en klaar is je snack!

Noten

Noten zijn lekker en ook gezond, al zijn ze wel vet. Hoewel het gezonde vetten zijn, is het beter om niet al te veel van deze lekkere snack te eten. Een handje per dag kan echter helemaal geen kwaad!


Olijven

Van deze snack kan ik zelf geen genoeg krijgen, al zijn er ook veel mensen die het liever helemaal niet eten. Als je wel van olijven houdt, hoef je ze zeker niet te laten staan als je zin hebt om te snacken. Olijven zijn namelijk heel gezond! Ze zijn caloriearm en bevatten alleen maar gezonde vetten. Als je wilt minderen met zout, moet je wel uitkijken. Er zit namelijk redelijk wat zout in.

Reacties

Geschreven door Madelon Weijenborg op 2 mei 2018

Mijn naam is Madelon Weijenborg. Ik ben 24 jaar. Momenteel woon ik samen met mijn ouders in een klein dorp in de Achterhoek. Vanaf september zal...

Meer over Madelon Weijenborg