Tips voor een gezonde leefstijl 

Goed eten en een gezonde leefstijl zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit onze dagelijkse routine. We kunnen best een gezonde leefstijl nastreven zonder dat we overdrijven en doorslaan. Met deze tips ga je een gezonde winter tegemoet!

Ontbijten is een must

Ontbijten is een belangrijk onderdeel voor een gezonde leefstijl. Wanneer je een goed en uitgebreid ontbijt nuttigt heb je voorlopig geen zin in andere tussendoortjes. Een aantal tips voor een lekker en gezond ontbijt:

  • Neem een schaaltje Griekse yoghurt met walnoten, lijnzaad en vers fruit
  • Bak pannenkoeken van volkorenmeel en beleg ze met verse aardbeien en plakjes banaan
  • Neem een schaaltje magere yoghurt en doe er blauwe bessen, banaan en havermout in

Drink water

Water drinken is een must, de hele dag door. Het zorgt voor een goede vochthuishouding en daarnaast zorgt het drinken van water voor een voller gevoel waardoor je minder gaat snacken. Drink bij het avondeten ook een glas water. Vind je water saai? Voeg dan lekkere ingrediënten toe aan het water zoals watermeloen, schijfje citroen, takjes munt, schijfje sinaasappel, kiwi, aardbeien etc. Dat geeft het water een extra lekkere smaak.

Vermijd zoveel mogelijk suiker

Wanneer je veel suiker eet, heeft dat een negatieve werking op het lichaam.  Vermijd als het lukt zoveel mogelijk suiker, want je krijgt hoe dan ook wel suiker binnen zonder dat je het weet. Suikers maken je moe en hebben een verslavende werking. Je hebt alsmaar meer nodig, terwijl je er super moe van wordt!

Zorg voor voldoende beweging

Beweging is ook een must als het gaat om een gezonde leefstijl. Trek comfortabele sportkleding aan en sport minimaal 3 keer in de week of maak dagelijks een wandeling van 30 minuten. Dit zorgt voor een goede doorbloeding van het lichaam en voorziet het lichaam van voldoende zuurstof. Daarnaast maken spieren een vreugdedansje. Het houd je soepel en energiek!

 Eet voldoende vitamines en mineralen

Eet gezond en vooral veel groente en fruit. Groente en fruit bevatten vitamines, mineralen en anti-oxidanten. Eet vooral veel groente, ze zorgen voor een verzadigd gevoel en geven je energie een flinke boost. Kies voor een handje noten als tussendoortje, maar ook komkommertjes, wortels, tomaatjes en paprika zijn een lekkere booster voor je gezondheid. Wil je liever iets hartigs tussendoor? Maak een spelt-cracker met avocado en kipfilet. Heb je net even een andere bite, maar is toch gezond en lekker!

Offline en tijd voor jezelf

Ook even een poosje niet bereikbaar zijn draagt bij aan een gezonde leefstijl. Wanneer je continu online bent, is er weinig tijd om een tot rust te komen en jezelf weer op te laden. Ga wanneer je gaat sporten of wandelen zonder telefoon weg. Pak af en toe een lekker kopje thee (zonder suiker ;-)), een goed boek en neem tijd voor jezelf. Niets is fijner en gezonder om even helemaal tot rust te komen!

Reacties

Geschreven door Danielle van de Vlag op 10 oktober 2018

Mijn naam is Danielle van de Vlag, ik ben 34 jaar en 12 jaar getrouwd met mijn jeugdliefde en vader van onze twee mooie eigenwijze dochters...

Meer over Danielle van de Vlag